Het gerucht gonst al een tijdje rond: er is een boek over de toren in de maak. Hoogste tijd om iedereen even bij te praten, voordat er misverstanden ontstaan. Want de weg naar het boek is lang en nog lang niet afgelegd.


Goed, een boek over de toren dus. Leuk plan. En dat niet in opdracht van de ledenraad, het bestuur, de Alliantie, de Vereniging Akropolis, de ouderenbond of het OMT, maar heel simpel: een eigen initiatief van drie bewoners: Hans Arends, Mia Fiedeldij Dop en Paul Postema. Zij deelden het idee om het bijzondere verhaal over onze woongemeenschap te boekstaven en hebben daartoe de koppen bij elkaar gestoken.

Lang verhaal

Het verhaal van de Akropolistoren is een verhaal van lange adem en volharding van de kwartiermakers van het eerste uur en alle betrokkenen, zoals de gemeente, de woningcorporatie, de architect, de bouwers. Aan hun gezamenlijke inspanningen hebben wij onze bijzondere woonsituatie op Zeeburgereiland te danken. Maar... een boek is ook een lang verhaal. Wij zijn de afgelopen tijd met regelmaat bij elkaar gekomen om van het plan een plan van aanpak te maken. En dat proces is nog in volle gang.

Voor wie?

Wij denken dat het boek de aandacht zal trekken van ouderen, corporaties, bouwers en architecten, gemeenten, andere initiatieven en de politiek. Zo kunnen de opgedane ervaringen, inclusief de hobbels, bijdragen aan de politieke besluitvorming, bijvoorbeeld rond de woningtoewijzing. Dat zouden ook goede argumenten moeten zijn voor potentiële subsidiegevers. Dat het woongemeenschappen en beheercoöperaties als middel onderbouwt.

Alleen de zon

Voor niets gaat alleen de zon op: een boek maken kost geld. De productie vraagt de inzet van een redactie, vormgeving, fotografie, drukwerk, kortom: een budget om het te kúnnen maken. De ledenraad heeft het bestuur geadviseerd om € 1500 eigen bijdrage vast te stellen om het verkrijgen van subsidies te vergemakkelijken. Om het boek te maken hebben we een bedrag tussen de 10 en 20 duizend euro begroot, een en ander afhankelijk van subsidiebedragen, omvang en uitvoeringskeuzes.

De boer op

Met een voorlopige synopsis zijn we de afgelopen tijd ‘de boer op’ gegaan om bij diverse partijen de benodigde financiering voor het boek rond te krijgen. Dat is, mede als gevolg van de coronacrisis, geen eenvoudige opdracht gebleken. Veel mensen werken al ruim een jaar vanuit huis, overleg is moeilijk planbaar, besluitvorming gaat traag. Sterker nog, de financiering is nog lang niet rond. We vragen subsidies aan bij diverse fondsen, we overleggen met de Alliantie, de gemeente, de architect en het bouwbedrijf. Tot dusver is ca. € 2.000 toegezegd, daar redden we het nog niet mee.

Interesse?

Wellicht zijn er bewoners die nu denken: hé, dat is leuk, waarom heb ik dat niet zelf bedacht? Kan ik ergens een helpende hand toesteken om dit initiatief kracht bij te zetten? Misschien heb je ideeën om fondsen te werven of wil je een inhoudelijke bijdrage leveren. Laat het ons dan vooral weten! Suggesties en ideeën zijn welkom.

Hans, Mia & Paul