Er zijn veel ruimteclaims op ZBE. Verkeer (drukke IJburglaan) Nieuwe tramremise (Oostpunt?), Onderstation Electra Vattenfall, Afvaldepot verhuizen, nieuwe bedrijvenstrook oostelijk van de Ring A10-Oost en ook ruimte voor groen. De gemeente is nu in fase 0 van de planvorming. Van hieruit worden middels bestuursopdrachten scenario’s voor de ontwikkeling van deelgebieden uitgewerkt.

Vraag: Wanneer gaat de Oranjesluis weer open voor voetgangers & fietsers!
Antwoord: Rijks Waterstaat wordt gemaand,  maar doet er wat lang over.

Saar Boerlage pleit namens De Akropolistoren voor een nabijere bushalte. De huidige halte is te ver lopen voor de ouderen.
Antwoord: Het probleem is dat er alleen vlakke ruimte beschikbaar is tussen de huidige rotondes op de Zuiderzeeweg. Daarmee komt een nieuwe halte TE vlakbij die van de IJburglaan, volgens het GVB. Optie voor (hellende) haltes op het talud en aparte bushalteplaatsen naast de rijweg vereisen zware (dure) constructies. Te moeilijk, te duur.
Luie trappen maken vanaf de Amsterdambrug naar het maaiveld Camping Zeeburg staat wel op de agenda.

Henk Hermsen bewoner van ZBE vraagt hoe het staat met de (stille) wens van RijksWaterStaat (RWS) tot verbreding van de flessehals onder de Amsterdambrug, van 80 naar 100 m. breed.
Antwoord: verbreding Amsterdam-Rijnkanaal , met daarbij dan een nieuwe brug met fietsersbrug is geen project en er is nog geen financiering voor in de Meerjarige Investeringsraming (MIRT). Maar uiteindelijk zal het er wel van komen.
De enig plek waar de verbreding kan plaatsvinden is bij Camping Zeeburg. Aan de Cruqius-zijde staat inmiddels allerlei nieuwbouw.

Vraag: Komt eer een fietsbrug van de Sluisbuurt naar de Oostelijke Eilanden?Antwoord : nee , die komt er de komende 10-20 jaar niet. Maar ga vooral veel met de pont varen, dan blijkt de behoefte en gebeurt er misschien wat. De Azartplein-pont blijkt ook veel populairder dan gedacht en heeft nu ook nachtdienst.

Stedenbouwkundige Miljana legt uit dat er veel ruimteclaims zijn voor ZBE. Te veel om alles op het maaiveld te zetten. Dus worden er scenario’s voor stapeling van technische functies onderzocht.

De uiterste Oostelijke hoek van de Oostpunt wordt een park, net als de Sluispunt en de zuidrand van de Baaibuurten. Plan  is ook om een nieuwe bedrijvenstrook aan te leggen oostelijk van de A10-Oost. Timmerman Jesse moet dan verkassen

De IJburglaan is druk druk druk. Er komt een project “Cruciale mijl”; de entree vanaf de Piet Heintunnel tot de afslag A10. Rond de kruising met de Zuiderzeeweg moeten volwaardige stedelijke voorzieningen komen  om zo een complete stad maken. Concreet wordt het plan de IJburglaan te vergroenen, als bij de Boelelaan.

In 2046 is alles top! Persoonlijk vond ik het jammer dat de woorden recreatie, ontspanning , café, danszaal, strandtent,  horeca en festivals nergens gevallen zijn. Dus er is nog wat te doen.

Bovenstaande werd aan ons geëxpliceerd door Jeroen van Daalen, Jan Strooms (?) Joost Schaminee en Miljana Milosevic 

Ben/03 03 2022